Ideen til SDS opstod i 2005, mens de flotte efterårsfarver var omkring os. Her startede Mads Samsing som socialrådgiverstuderende i Odense. Som ny studerende så han på omverdenen og på andre studenterorganisationer – specielt lærernes, sygeplejerskernes og pædagogernes. Han undrede sig over, hvorfor socialrådgiverstuderende ikke havde en studenterorganisation, som kunne sætte fokus på uddannelsen, markere sig i debatten samt skabe en stærk dagsorden – hvor bånd bliver knyttet mellem studerende og fagforening.

Den kølige vinter blev efterfulgt af forårets nyudsprungne blomster. Først mødte ideen om SDS modstand. Skulle socialrådgiverstuderende nu være studenterpolitikere? Hvis de blev det, så var bekymringen, at de ikke var optaget af deres studie. Alligevel var der 6 studerende i DS’ hovedbestyrelse, der kæmpede for ideen. I januar 2007 fik SDS stor opbakning og anerkendelse. Dermed blev SDS stiftet.

Ligesom dengang er missionen stadig en studenterorganisation, som skal styrke vores landsdækkende fællesskab af studerende. En organisation der giver socialrådgiverstuderende en stemme i debatten, så vi kan få en bedre uddannelse.

Med SDS ønsker vi, at socialrådgiveruddannelsen skal være i top, og vi vil sikre et stærkt og socialt fællesskab. Et landsdækkende samarbejde gør os stærke.

Vi er en mindre studenterorganisation, hvilket giver god mulighed for at skabe tætte relationer mellem medlemmer og gør det let at få en rolle i organisationen. SDS har sikret, at medlemmer får fordele, da det er hårdt at leve på lavere budget som studerende, og skabt et fællesskab om faget og socialrådgiveruddannelsen.

SDS er en studenterorganisation stiftet af socialrådgiverstuderende og drevet af socialrådgiverstuderende.

SDS's første forretningsudvalg 2007

SDS’s første forretningsudvalg 2007

 

Strukturen

Årsmødet

  • Årsmødet er SDS’s øverste myndighed og alle studerende kan deltage

Landsbestyrelsen

  • Landsbestyrelsen består af en repræsentant fra hvert studiested. De mødes fire gange årligt sammen med forretningsudvalget og arbejder med at gøre forbedringerne af studiet til virkelighed.